El passat 14 de desembre el Fòrum l’Hospitalet va promoure una trobada sobre diversitat religiosa i escola a la nostra ciutat, en la que van participar unes 25 persones, professorat d’Institut, alguns alumnes de tradició religiosa musulmana, representants de la Comunitat Camí de Pau i de l’Associació de famílies pakistaneses, així com d’alguna associació de familiars d’alumnes (Afas), d’ entitats de lleure i del Fòrum l’Hospitalet
Van ser un parell d’hores a l’entorn de l’escola i les implicacions de la diversitat, no només cultural, sinó específicament de la religiosa, comentant entre tothom el respecte que mereix cada una de les persones que conformen la comunitat escolar.
En una ciutat com la nostra on, des de l’any 2000, unes 70.000 persones vingudes de l’estranger s’han incorporat com a nous hospitalencs, la diversitat religiosa abasta tota l’activitat escolar, des de les formes de vestir, l’alimentació, la celebració de les festivitats i dels temps especials com el Ramadà o per exemple l’Any Nou xinès.
En el debat el que s’evidenciava era que l’ambient escolar i la relació de confiança entre l’alumnat i el professorat era determinat en la inclusió de la diversitat.
També es va parlar de l’ensenyament de la religió a l’escola. Partint de la desigualtat actual existent, on la religió catòlica es manté a les escoles com a única, quan des de l’any 1992 les principals confessions religioses tenen els mateixos drets d’ensenyament de la seva religió a l’escola. Malgrat l’actitud positiva, reconeguda per tots els assistents, sobre el professorat de religió catòlica de les escoles, per l’esforç de transmetre cultura religiosa o coneixement de la diversitat religiosa a fi que ningú quedi exclòs. Si més no, a efectes pràctics, tothom manifestava que la situació actual és un embolic ja que les famílies inscriuen els fill a religió catòlica o valors, opcions que no responen a la realitat del que s’ensenya en aquell horari.
En resum, veiem que cal replantejar en profunditat el sentit de la religió a les escoles, no des de la utopia, sinó des del que és necessari per l’alumnat i des de la situació de desigualtat en la que es troben les diferents confessions religioses
Hi va haver també algunes referències als prejudicis, que per desconeixement, hi ha en relació a tradicions religioses incorporades al món escolar en els últims anys.
En tot cas,consideràvem que la diversitat i la igualtat no han d’implicar, en cap cas, pèrdua de drets individuals o col·lectius sinó respectar profundament els drets dels nois i noies en el llarg temps de creixement personal i aprenentatges a l’escola.